متهم ردیف اول تصادفات جاده ای کیست؟

وقوع 70 درصد تصادفات زیر 25 سالگی

بیشترین حوادث راهنمایی و رانندگی کشور، جوانان و نوجوان زیر 25 سال را درگیر می‌کند. به گفته دکتر سیدمظفر روحانی، روانپزشک و رئیس انجمن بیماران اسکیزوفرنی کشور، از نظر روان‌شناسی به دلیل این که جوانان و نوجوانان خصوصیتی «همه توانی» دارند و فکر می‌کنند هر کاری را می‌توانند، خودشان انجام دهند، بر همین اساس میزان ارزیابی آنها از مسائل بسیار پایین می‌آید و در رانندگی براحتی سبقت می‌گیرند و بی‌محابا رانندگی می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این چهار نوع اختلال شخصیتی به نام‌های اختلال شخصیتی مرزی با رفتارهای پرخاشگرانه، ضداجتماعی با نقض قوانین اجتماعی، نمایشی با جلب توجه دیگران و در نهایت اختلالات شاخه B رفتارهای بی‌محابا و ضداجتماعی است که در میان اکثر جوانان و نوجوانان وجود دارد. آنها به عواقب کار خود توجه نمی‌کنند و در نتیجه این اختلالات باعث می‌شود که رانندگی آنها به ایجاد حادثه منجر شود.

تصادفات ناشی از مصرف مواد مرگبارترند

بیش از 90 درصد تصادفات ناشی از مصرف مواد محرک، مرگبار است. بنا بر اظهارات این روانپزشک آخرین آماری که نیروی انتظامی در خصوص تصادفات منتشر کرد بیانگر این نکته است که بیش از 80 درصد تصادفات سنگین و مرگبار ناشی از مصرف یکی از مواد محرک و اعتیادآور بوده است.

زنان محتاط‌تر از مردان

این استاد دانشگاه میزان تصادفات مردان را شایع‌تر و بیشتر از زنان می‌داند و می‌گوید: علاوه بر بالا بودن تمایل به انجام رفتارهای ضداجتماعی مردان، به دلیل این که میزان تستسترون خون که از عوامل افزایش‌دهنده پرخاشگری است در مردان بیشتر از زنان است و همچنین برخی صفات تشخیصی مرزی که در نتیجه آن زنان در رانندگی‌شان احتیاط بیشتری دارند در همه جای دنیا میزان تصادفات مردان بیشتر از زنان است.


تائیدیه سلامت روانی برای متقاضیان گواهینامه

دکتر روحانی درخصوص راهکارهای کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی می‌گوید: با توجه به شیوع اختلالات روانی و شخصیتی در جامعه، لازم است داشتن تائیدیه سلامت روانی متقاضیان از روانپزشک برای دریافت گواهینامه راهنمایی و رانندگی از شروط اساسی و اولیه باشد که مشخص شود آیا این افراد از لحاظ سلامت روانی مورد تائید هستند یا خیر. مسئولان راهنمایی و رانندگی برای افرادی که از لحاظ سلامت روانی تائید نمی‌شوند، گواهینامه ارائه نکنند.

قابل ذکر است در سال‌های اخیر، توجه پلیس به پیشگیری از وقوع جرم و تخلفات حوادث مربوط به راهنمایی و رانندگی اهمیت زیادی یافته است، اما با وجود این هنوز در پیشگیری از بروز این تخلفات به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، در واقع اگر به مثلث تصادفات دقت کنیم و به این نکته که 70 درصد تصادفات به عامل انسانی مرتبط است اعتقاد داشته باشیم، می‌توان اذعان کرد پیشگیری از وقوع عامل انسانی سوانح، نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است و کاهش تاثیر این عامل، در بروز تصادفات، تنها با ارائه آموزش‌های لازم و فرهنگسازی در میان رانندگان و تمام سرنشینان خودروها برای رعایت قوانین و رانندگی میسر خواهد بود نه با سنگین‌تر کردن جریمه‌های تخلفات راهنمایی رانندگی.کد مطلب :

کارشناسان راهنمایی به ظاهر کارشناس هستند . وقتی یک ترافیک بیش از 15 دقیقه طول میکشد همه راننده ها عصبانی میشوند و در نقطه خروج از ترافیک سرعت ها افزایش و دقت کم میشود در جاده وقتی پشت سر یک ماشین کند رو چند دقیقه گاهی نیم ساعت گیر میکنی میخواهی سرعت بگیر همه عجله دارند بغیر از راهنمایی و رانندگی همین چند ماه پیش راننده وزیر راه مگه زیر 25 سال بود یا خود وزیر خوابیده بود که راننده اش سرعت میرفت اوهم عجله دارد پس باید اتلاف وقت مردم را به نحوی جبران کرد یا مانع اتلاف وقت شد تا حوادثی این گونه پیش نیاید.

/ 0 نظر / 28 بازدید