پیشگیری از سوانح = توسعه + برنامه ریزی شهری

منابع اصلی مدیریت امداد و نجات: 1-سوانح و رابطه آن باتوسعه و برنامه ریزی2-برنامه ریزی و نقش آن در پیشگیری از سوانح

بررسی اثرات سامانه مدیریت ایمنی در سوانح هوایی
نویسنده : حمید رضا موحدی زاده - ساعت ۱:٤٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٦
 
چکیده
 
حوادث و سوانح مختلف هوایی در اقصی نقاط جهان از زمان اولین پرواز بشر ، بحث" ایمنی هوانوردی" را مطرح ساخت که بیش از یک قرن تلاش بشر ، سبب بهبود و تکامل "صنعت هوانوردی" در دنیا گردیده است .
" سیستم مدیریت ایمنی هوانوردی" ، یک راه کار هوشمندانه و پیشگیرانه برای حصول سلامتی پرواز ها است که از طریق شناسایی خطرات و مدیریت مخاطرات در حوزه های طراحی و ساخت وسایل پرنده ، تعمیر و نگهداری ، عملیات پرواز ، خدمات ترافیک هوایی ، عملیات زمینی و تجهیزات و وسایل فرودگاهی انجام میگردد . در این مقاله به راهکار مناسب علمی و عملی جهت پیاده سازی و اجرای این سامانه در شرکت های هواپیمایی داخلی پرداخته خواهد شد.
نویسندگان این مقاله معتقدیم که بحران چند ساله ایمنی هوانوردی تنها با بکارگیری وسایل پرنده نو در کشور برطرف نمی‌گردد؛ تدوین و اجرای سامانة ایمنی هوانوردی یکی از راهکارهای مهم و اساسی در کاهش سوانح و حوادث در کشور می‌باشد . رویکرد و توجه بیشترکشورهای در حال توسعه و پیشرفته امروزی "سیستم مدیریت ایمنی" را از حالت واکنش پذیری و انعطاف‌پذیر به حالت فعال و پیشگیرانه تبدیل نموده است.

مقدمه
 
سیستم مدیریت ایمنی ، سیستمی است که برای مدیریت همه ابعاد مرتبط به ایمنی در تمامی بخش های یک سازمان مورد استفاده قرار میگیرد . این سیستم راههای متعددی را برای شناسایی خطرات احتمالی ، و همچنین مدریت ریسک پذیری (البته به نوعی موثر تر از آنچه در مدیریت به شیوه سنتی شاهد آن هستیم ) ارائه میدهد. این سامانه در مراحل مختلف اعم از هدف‌گذاری، برنامه ریزی ، و بررسی عملکرد یک سازمان مورد استفاده قرار میگیرد.
می‌توان گفت که این نوع مدیریت ، با بررسی دقیق تمامی مراحل در یک فرایند ، نقاط ضعف یک سیستم را شناسایی و با تحلیل این نقص ها ، از انجام ریسک های غیر منطقی جلوگیری میکند. در این سامانه ، تمرکز روی ایمنی فعالیتها و فرآیندهای منوط به ایمنی هوانوردی در کل فرایند است ، نه فقط روی ایمنی افراد ، هر چند که در نهایت ، ایمنی تک تک افراد نیز افزایش خواهد یافت.
سامانه مدیریت ایمنی نه تنها در صنعت هوانورد ی، بلکه در صنایع دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است. سازمانهای بین المللی متعددی ، اعضای خود را ملزم به تطبیق با این سیستم مدریت ایمنی کرده اند. سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی(ایکائو ) ، سازمان بین المللی کشتی رانی از این جمله میباشند.
به طور کلی بحث سیستم مدیریت ایمنی از اواسط دهه 90 میلادی مطرح شده است و تا کنون کشور های متعددی ساختار خود را با آن تطبیق داده اند . کانادا از جمله اولین کشور هایی است که نه تنها در بخش هوانوردی (از سال 1999 ) بلکه در بخش حمل و نقل ریلی ( از سال 2001 ) از این سامانه مدیریتی استفاده کرده است. این سیستم مدیریتی در اتحادیه اروپا ، ایالات متحده وحتی در کشور های همجوار ما، از سال 2007 در هند نیزاین برنامه اجرا شده است. علیرغم اینکه این موضوع در جهان به طور عمیق مورد بررسی قرار گرفته است و مزایای استفاده از آن به خصوص در بحث افزایش ایمنی اثبات گردیده است ، متاسفانه در کشور ما هنوز این سامانه مدریت به صورت جدی ، عملیاتی نشده لست. مقاله پیش رو ، جهت این امر مهم و اجرای آن در کشور و با استناد به انکس 1 (گواهینامه های کارکنان ) ، انکس 6 ( عملیات هواپیما ) ، انکس 8 (صلاحیت پرواز هواپیما ) ، انکس 11 (خدمات ترافیک هوایی ) ، انکس 13 (بررسی سوانح هوایی ) ، انکس 14 (فرودگاه ها ، مقررات طراحی و ساختن فرودگاه ها و عملیات فرودگاهی ) و همچنین نظامنامه مدیریت ایمنی (داکیومنت9859 ) تنظیم شده است.
 
 
 
 
 
 
کاربرد و خط مشی سامانه مدیریت ایمنی در صنعت هوانوردی
 
کاربرد سامانه مدیریت ایمنی در شناسایی خطرات ،حصول اطمینان از انجام اقدامات اصلاحی لازم جهت حفظ ایمنی در سطح قابل قبول ،نظارت مستمر و ارزیابی ادواری وضعیت ایمنی و بهبود مستمر در کلیه جوانب ایمنی است. سیستم مدیریت ایمنی در هوانوردی عموما مختص به سرویسهای هوانوردی و فرودگاهی می باشد.در این سیستم فراتر از امنیت شغلی ،حفاظت محیطی و کیفیت سرویسهای ارائه شده به مشتریان، بر روی فعالیتها و فرآیندهای منوط به ایمنی هوانوردی تأکید گردیده است.
ایجاد بالاترین سطح استانداردهای ایمنی ،بررسی و بهره گیری از کلیه الزامات کاربردی مجاز، استانداردهای بین المللی و مؤثرترین روشها ،تأمین منابع مناسب ،تأکید بر ایمنی به عنوان وظیفه اصلی مدیران و اطمینان از درک ،اجرا و حفظ خط مشی در کلیه سطوح است .
سازمان ایکائو که کشور ج.ا. ایران یکی از اعضاء متعهد این سازمان می‌باشد، کلیه کشورهای عضو خود را متعهد می‌داند که از طریق تشکیلات ویژه در دولت علاوه‌بر نظارت بر استانداردسازی و اجرای قوانین و مقررات هوانوردی و انجام امور مربوط به گواهی های تایید (وسایل پرنده و سازمانی) و گواهینامه‌های پرسنلی، از طریق ایجاد ساختار ویژه در امور ایمنی و مدیریت ایمنی هوانوردی بمنظور ارتقاء ایمنی و سلامتی پروازها، نظارت مستمر و مثمر داشته باشد.
سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری( ایکائو) برنامه جهانی ایمنی هوانوردی را در سال 1997 میلادی مطرح و تصویب نمود.
 
این برنامه دارای سه موضوع مدیریتی به شرح ذیل می‌باشد:
 
1- برنامه ممیزی نظارتی جهانی ایکائو
2- برنامه سلامتی پرواز و عوامل انسانی
3- برنامه پروازهای کنترل شده بطرف زمین
 
 
بدیهی است که که نتیجه تمامی این برنامه ها ، افزایش ایمنی در صنعت هوانورد ی است. اما چگونگی اجرای این برنامه ها ، کیفیت نتایج را تحت تاثیر قرار میدهد. بنابر این اهمیت وجود یک سیستم مدیریتی با رویکرد ایمنی ، کاملا منطقی به نظر میرسد. سیستمی که کل فرآیند را تحت بررسی قرار داده و نظارت بر چگونگی اجرای آنرا نیز بر عهده داشته باشد.
همان طور که در شکل شماره 1مشخص شده است ، کاهش نرخ سوانح هوایی ( چه سوانح جدی که منجر به تلفات جانی شده اند یا طی آن هواپیما دچار آسیب شدید شده است ، و چه سوانحی که طی آن آسیب جانی رخ نداده است و هواپیما نیز آسیب جدی ندیده اماپرواز دچار وضعیت اظطراری شده است ) با استفاده از اجرای سامانه مدریت ایمنی ، مشهود است . (شکل شماره 1 مربوط به کشور کانادا میباشد اما با بررسی آمار جهانی میتوان پیش بینی کرد در صورت استفاده و اجرای کامل این سیستم مدریتی در کشور، سامانه مدریت ایمنی ، باعث کاهش میزان سوانح ، حوادث و تلفات ، خواهد شد.) به طور کلی میتوان به این موضوع اشاره کرد که در سامانه مدیریت ایمنی رویکرد ( اقدام و اصلاح بعد از وقوع سانحه و حادثه) به رویکرد ( پیشگیرانه ) تغییر یافته است. (علاج واقعه قبل از وقوع). بر این اساس عوامل اثر گذار در این رابطه در نظامنامه مدریت ایمنی ایکائو (نظامنامه 9858 ) به شرح زیر عنوان شده است.
 
- تعهد مدیریت ارشد و مسئولین مؤسسه به "مدیریت ایمنی"
- فرهنگ سازی ایمنی
- روش های عملی مدیریت مخاطرات
- تهیه و پیاده سازی فهرست های بازرسی و ممیزی
- ایجاد جو مناسب و تشویق گزارش دهی شفاف سوانح و حوادث
- تجزیه و تحلیل و شرکت در اطلاعات ایمنی
- بررسی و تحقیق سوانح برای مشخص نمودن نقایص ایمنی
- آموزش های ایمنی (مدیریت و پرسنل)
- شراکت در آموزش ها با تبادل اطلاعات و دانش فنی
- نظارت سیستماتیک بر ایمنی و ارزیابی عملکرد ایمنی
 
 
با توجه به مراتب فوق، می‌بایست شرکت های هواپیمایی در نظامنانه ایمنی خود مراحل ذکر شده را لحاظ نموده و جهت اجرای هر کدام از آنها ، دستور العمل های مدون و مورد تایید را آماده سازند. در این صورت مدریت سیستماتیک ، منظم ، روش مند و هدف مند ، میتواند کلیه امور جاری شرکت ها را کنترل و مانیتور نماید.
 
 
 
 
 
راهکارهای افزایش ایمنی در شرکت های هواپیمایی داخلی
 
همانطور که درشکل شماره 2 مشاهده میشود ، دلایل سوانح هوایی که امروزه صنعت با آن مواجه است ، لزوما دلایلی نیستند که در دهه ها ی گذشته با آن مواجه بوده ایم . با تغییر علل و تحلیل و آنالیز سوانح و حوادث در طی سالیان اخیر در کشور، و همچنین مطالعه آماری سوانح و حوادث خارجی ، میبایست به این نکته توجه نمود که علل سوانح و حوادث دائما در حال تغییر میباشد و حتما میبایست نسبت به این تغییرات ، راهکار های مناسب و علمی جهت مقابله با این امر طراحی و تدوین گردد.
با توجه به اینکه هدف نهایی ، افزایش ایمنی و کاهش تلفات میباشد ولیکن مطابق با شکل شماره 2 مشاهده میگردد که امروزه ، دلیل وقوع سوانح ، از دلایل فنی و دلایل انسانی به سمت دلایل سازمانی و تشکیلاتی ، تغییر جهت داده است. پس لازم است ضمن در نظر گرفتن دقیق فاکتور ها و عوامل فنی و انسانی ، رویکردی سازمانی و تشکیلاتی نیز به موضوع ایمنی وجود داشته باشد.
یکی از موارد مهم که شرکت های هواپیمایی داخلی نسبت به اجرای"سامانه مدریت ایمنی " از خود مقاومت نشان مینمایند ، بحث هزینه بر بودن این سامانه میباشد. با توجه به تحقیقات انجام شده در شرکت های هواپیمایی معتبر دنیا ، به این موضوع پی خواهیم برد که استفاده از این سامانه مدریتی ، نه تنها هزینه بر نمیباشد ، بلکه جزء سرمایه گزار ی (سود دهی) با درجه ریسک کم به شمار می آید .لازم به ذکر است که پول و منابع مالی برای ارتقاء ایمنی ، هزینه محسوب نمیشود ، بلکه بودجه پیشگیری و درمان است . بدیهی است که می باید هزینه های مربوط به ایمنی را تقبل نمود تا هزینه های کلان بعدی یا جریمه‌ها را نپرداخت .
بحران چند ساله ایمنی هوانوردی در کشور ، تنها با بکار گیری وسایل پرنده نو برطرف نخواهد گردید بلکه تدوین و اجرای سامانه مدیریت ایمنی هوانوردی در حوزه های طراحی و ساخت ، مراکز تعمیرات و نگهداری وسایل پرنده ، شرکت های حمل و نقل هوایی و مراکز خدمات هوانوردی و فرودگاهی ، شرط اول جهت ارتقاء ایمنی هوانوردی در کشور و افزایش سلامتی پرواز ها به شمار میرود.
جهت اجرای نظامنامه ایمنی هوانوردی برای هر شرکت هواپیمایی میبایست بر حسب عملکرد ، توانمندی ، ناوگان و.. مدلی را ارائه نمود. مدلی که مورد نظر نویسندگان این مقاله می باشد ، پیدا کردن روابط و پارامتر های بهینه جهت انجام هزینه و اعمال اجرایی نظامنامه ایمنی در شرکت های هواپیمایی میباشد .
مطابق با شکل شماره 3 و مدل ارائه شده ، فضای ایمنی جهت هر شرکت قابل طراحی و آنالیز میباشد . همانگونه که از شکل شماره 3 پیدا است ، صرف هزینه بالا ، به شکست مالی شرکت هواپیمایی منجر می گردد و از طرف دیگر ، هزینه نکردن نیز باعث تشدید سوانح و حوادث در شرکت های هواپیمایی میگردد ، بنابر این میبایست به دنبال فضای بهینه مابین این دو مسیر بود که این فضا در شکل کاملا مشهود می‌باشد.
 
 
 
 
 
ساختار سیستم مدیریت ایمنی
 
سامانه مدیریت ایمنی هوانوردی ، یک راه کار فعالانه و پیشگیرانه برای حصول اطمینان از سلامتی پرواز ها است که از طریق شناسایی خطرات و مدیریت مخاطرات انجام میگیرد . برنامه ایمنی شامل برنامه ریزی و تهیه و تشریح رویه های کاری الزام آور و تدوین مقررات و الزامات داخلی و همچنین آموزش و بهسازی نیروی انسانی میباشد . ضمن آنکه در این برنامه می بایست سیستمهای نظارتی و کنترلی ، تصویب و گسترش پیدا نمایند و شناسایی خطرات و ارزیابی مدریت ریسک و مخاطرات دائما انجام گیرد. ساختار سیستم مدیریت ایمنی عبارت است از :
 
1. تعیین خط مشی و اهداف ایمنی
  • مسؤولیت ها و تعهد مدیریت
  • تعیین کارکنان کلیدی و شرح وظایف آنها در قبال ایمنی
  • طرح اجرای سامانه
  • مستند سازی
2. فرآیند شناسایی خطر و مدیریت ریسک
  • فرآیندهای شناسایی خطر
  • فرآیندهای ارزیابی ریسک
  • فرآیندهای تعدیل ریسک
3. تضمین ایمنی
  • نظارت و سنجش عملکرد ایمنی
  • تفحص و گزارش وضعیت ایمنی
  • ممیزی ایمنی
  • مدیریت تغییرات
  • بازنگری مدیریت
4. ترویج ایمنی
  • آموزش کارکنان
  • ابزار انتقال اطلاعات ایمنی
 
همچنین فعالیت‌های کلیدی مدیریت ایمنی را می توان در چند مورد ذیل خلاصه نمود :
  • ایجاد تشکیلات : عمدتاً در روند به وجود آوردن فرهنگ و دانش ایمنی
  • ارزیابی ایمنی : از طریق تجزیه و تحلیل و پیگیری وقایع خطرساز
  • گزارش های اتفاقات : به صورت رسمی و منظم
  • شناسایی خطرات : از طریق بررسی ایمنی، بازرسی ایمنی عملیات پرواز، ارزیابی ایمنی تجزیه و تحلیل اطلاعات، بازرسی ایمنی عملیات خط پرواز بازرسی ایمنی عملیات عادی، بازرسی تجهیزات، امکانات، ماشین آلات ابزار و رویه ها و فرایندها.
  • بررسی تجزیه و تحلیل : از طریق پیگیری اتفاقات و شرایط غیرایمنی
  • کنترل و مراقبت عملکرد : از طریق ممیزیهای داخلی و روشمند
  • ترفیع و ترویج ایمنی : از طریق انتشار نتایج بررسی ها و تحلیلی
  • نظارت بر ارزیابی ایمنی : از طریق حاکمیت به صورت قانون مند

 

 

فرایند و مراحل مدیریت ایمنی

  • جمع آوری اطلاعات و داده ها و مدارک اسناد شواهد برای شناسایی شرایط غیرایمن و خطرات ایمنی و تعیین عملکرد ایمنی از طریق؛ ((رویه کاری))
  • تجهیزات
  • نیروی انسانی
  • تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات مرتبط با ایمنی، برای شناسایی خطرات ایمنی به صورت کمی و کیفی
  • اولویت بندی شرایط غیرایمن : یک فرایند ارزیابی مخاطره ( ریسک) شدت و جدی بودن وقوع خطر را تعیین می کند.
  • تعیین راهبرد و سیاست اداری و برخورد با ریسک و مخاطره به صورت :
    • هدف کامل آن
    • قبول آن
    • کاهش آن که زیر سطح غیرقابل قبول ایمنی نباشد
    • تائید راهبرد از سوی مدیریت ارشد، از طریق مذاکره و معتقد نمودن او
    • تعیین و محول نمودن مسئولیت ها و اجرای راهبرد تعیین شده و تخصیص منابع و برنامه ریزی
    • بازنگری و ارزشیابی مجدد وضعیت به منظور دست یابی به بهینه سازی و اصلاحات لازم سیستم.
  • جمع آوری اطلاعات و داده های لازم برای بهبود ایمنی
 
 
 
 
 
نتیجه گیری
 
ارتقا ء ایمنی هوانوردی در کشور ، تنها با به کار گیری وسایل پرنده نو بر طرف نمیگردد . ایجاد سامانه مدیریت ایمنی هوانوردی در شرکت ها و سازمان هواپیمایی کشوری ، باعث کاهش نرخ سوانح و حوادث هوایی در کشور میگردد . طراحی و تحلیل مدل های با ریسک پذیری اندک در شرکت های هواپیمایی و اجرای نظامنامه ایمنی هوانوردی ، باعث رشد و ارتقاء صنعت هوانورئی در کشور خواهد گردید. همچنین پس از پیاده سازی این سامانه ، نظارت بر مدیریت ایمنی هوانوردی باید به صورت مستقل و بر طبق مقررات و دستور العمل های ویژه سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) انجام پذیرد. اهمیت این موضوع تا آنجا است که انکس19 ایکائو نیز برای ایجاد مدیریت نظارت بر ایمنی هوانوردی در تمامی کشور های متعهد به قوانین این سازمان (که کشور ما نیز متعهد به آن است) در حال تدوین می‌باشد.
 
 
 
 
 
 
شکل شماره 1 - نرخ حوادث و سوانح هوای در کشور کانادا
 
 
 
 
 
 
 
شکل شماره 2 - ارزیابی آماری سوانح و حوادث هوایی
 
 
 
 
 
 
 
شکل شماره 3 - مدل بهینه جهت ارتقاء ایمنی
 
 
 
 
 
 
 
مراجع
 
 
1- ICAO Doc 9859, Safety Management Manual (SMM), Order Number: 9859, ISBN 978-92-9231-295-4
2- Annex 1, Personnel Licensing, International Civil Aviation Organization, Tenth Edition, July 2006
3-Annex 6 , operation of Aircraft, International Civil Aviation Organization, Eighth Edition
July 2001
4-Annex 8 , Airworthiness Of aircraft, International Civil Aviation Organization, Tenth Edition April 2005
5-Annex 11 , Air Traffic Services, International Civil Aviation Organization,, Thirteenth Edition
July 2001
6-Annex 13 , Aircraft Accident and Incident Investigation, , International Civil Aviation Organization, Ninth Edition July 2001
7-Annex14 , Aerodromes ,Volume I (Aerodrome design and Operation) International Civil Aviation Organization , Fourth Edition
July 2004
8- www.icao.int
 
اخبار مرتبط
یاتا اعلام کرد:
کاهش سوانح هوایی در سال 2009
به رغم کاهش سوانح هوایی در جهان، صنعت هوانوردی همچنان زیر ذره بین است.
راهکارهایی برای جلوگیری از سوانح هواپیماهای سبکِ ساخت داخل
 
 
 
 

فایل خبر

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی :
 
نظر شما :
 
 
 
 
نظرات ارسال شده
اسم : بهزاد فرشی
ازاطلاعات جامع شما ممنونم.خداقوت.لطفا دربارهpart 145 ,MOE کمی توضیح بدهید
اسم :
من از نویسنده خوب این مقاله یک سؤال دارم: اگر بخواهید دو تا راهکار ساده، عملی و مؤثر برای بهبود ایمنی هوایی پیشنهاد کنید چه مواردی رو ذکر می‌کنید؟
 
 

 
 
 




www.IranSafety.com : منبع

www.IranSafety.com : منبع
حادثه انفجار در یک شرکت گاز در ژاپن

www.IranSafety.com : منبع

www.IranSafety.com : منبع

www.IranSafety.com : منبع
سقوط هواپیما

www.IranSafety.com : منبع
فیلم تست رهایی بند زیرچانه کلاه ایمنی

www.IranSafety.com : منبع
نمایش فیلم تست ضربه با ساچمه بروی شیلد محافظ صورت ایمنی

www.IranSafety.com : منبع
نمایش فیلم تست ضربه بروی کلاه ایمنی

www.IranSafety.com : منبع
نمایش فیلم تست ضربه با جسم نوک تیز بروی کلاه ایمنی

www.IranSafety.com : منبع
آتش سوزی در یک انبار

www.IranSafety.com : منبع
انفجار در پتروشیمی

www.IranSafety.com : منبع
فیلم کوتاه و زیبا درباره کمربند ایمنی

www.IranSafety.com : منبع
کلیپ تلویزیونی در مورد فرهنگ ایمنی

www.IranSafety.com : منبع
عملیات اطفاء حریق

www.IranSafety.com : منبع
نکاتی در مورد ایمنی در کارگاه - کاپتان سیفتی

www.IranSafety.com : منبع
تمرین عملیات نجات سیمبان و مصدوم فرضی بوسیله مانکن آموزشی

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد خطر خفگی بوسیله گاز نیتروژن در ژنراتورها

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد آرک برق فشار قوی

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد سرعت یک سیمبان در بالا رفتن از تیر چوبی برق.

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی, کلیپ, ایمنی, بالا رفتن, سیمبان, تیر چوبی, برق

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی,کلیپ,ایمنی,آتش گرفتن, ترانسفورماتور, گوشی موبایل, موبایل

www.IranSafety.com : منبع
مسابقه, فیلم آموزشی, کلیپ, ایمنی, تمرین, سیمبان, تیرهای چوبی, برق

www.IranSafety.com : منبع
Backdraft, فیلم آموزشی, کلیپ, ایمنیبک درافت, آتشنشانی, عملیات اطفاء

www.IranSafety.com : منبع
کلیپ من یک سیمبان هستم - I'm a Lineman.

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد اتومبیلی مقاوم دربرابر رعدوبرق

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد حادثه انفجار در چاه فاضلاب شهری

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد بک درافت - Backdraft

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد حادثه واژگونی جرثقیل در اتوبان

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد آتش سوزی جرثقیل در برخورد با کابل برق

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد خطرات سیلندرهای پروپیلن در مجاورت حرارت

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد بررسی عامل انفجار در واحد ایزومریزاسیون تگزاس

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی درموردنکاتی درموردبرق فشارقوی ،خط گرم و شبکه در کارگاهها

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد برق گرفتگی کارگر بدون رعایت نکات ایمنی

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد انفجار و تخریب سدی در چین

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد برق گرفتگی یک خرس فراری در کالیفورنیا

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد تخریب یک ژنراتور بادی در اثر شدت باد

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد تخریب یک ژنراتور بادی در اثر شدت باد

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد آرک برق فشار قوی

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی, کلیپ, ایمنی, عینک, تست, uv, ماورای بنفش, Persian Safety

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد عملیات هوایی برق فشار قوی با هلیکوپتر

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد حادثه در پرش از ارتفاع با چتر نجات

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد انفجار در شبکه برق

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد تمرین نجات مصدوم در بالای تیر برق

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد آتش سوزی تیر برق

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد نصب کابل های زیر زمینی

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد موج انفجار

www.IranSafety.com : منبع
فیلم آموزشی در مورد آلودگی های صوتی

کدهای موسیقی بلاگ تصویر وشعر
مشهد؛غرق شدن تريلي در رودخانه