بنیاد آموزش، ایمنی و پیش گیری از اثرات سوانح ( آپ )

منابع اصلی مدیریت امداد و نجات: 1- سوانح و رابطه آن باتوسعه و برنامه ریزی 2- برنامه ریزی و نقش آن در پیشگیری از سوانح

آتش نشانی و شهر داری ویندزور در پی یک میانجی
نویسنده : حمید رضا موحدی زاده - ساعت ٧:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/٢٠
 


 
 
هزینه حوادث ترافیکی در ایران 10 برابر بودجه ساخت راه های کشور!
نویسنده : حمید رضا موحدی زاده - ساعت ٧:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/٢٠
 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی، هزینه حوادث ترافیکی در کشورمان را معادل 10 برابر بودجه ساخت و نگهداری راهها دانست.

به گزارش مهر، دکتر غلامرضا معصومی گفت: هزینه وارد بر بخش سلامت جامعه 7/67 درصد کل هزینه تصادفات است که 7/4 درصد تولید ناخالص ملی است.

وی افزود: هزینه حوادث ترافیکی بر اساس آخرین مطالعه انجام شده در کشور (1386) معادل 180000میلیارد ریال یعنی معادل 7 درصد تولید ناخالص ملی است. این یعنی بیش از 10 برابر بودجه کل ساخت و نگهداری راههای کشور است.

معصومی ادامه داد: بر اساس این مطالعه، هزینه وارد بر بخش سلامت جامعه 7/67 درصد کل هزینه تصادفات است یعنی 7/4 درصد تولید ناخالص ملی که شامل هزینه فوت، معلولیت، از دست رفتن کیفیت زندگی و آثار فرهنگی و اجتماعی ( 2/50 درصد)، هزینه های پزشکی مصدومین ( 11 درصد)، هزینه زمان از دست رفته (1/5 درصد) و هزینه اختلال در جامعه و محل کار و لزوم جایگزینی نیروی کار (5 درصد) است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور گفت: بر اساس آخرین یافته ها، هزینه متوسط برای یک جرح سبک (8/140)، جرح متوسط (6/146) و جرح شدید (9/406) میلیون ریال است.

وی گفت: بر پایه این گزارش، دهه ایمنی جاده ای، سالهای 1390 تا 1399 است که از طرف سازمان ملل متحد، به عنوان دهه اقدام برای کاهش حوادث ترافیکی، نامگذاری شده است. در کشور ما نیز همزمان با شروع برنامه در دنیا، با حضور وزیر بهداشت و نمایندگان ارگانهای مسئول از سال گذشته آغاز شد.


 
 
ضرورت تقویت زیرساخت های فنی و فرهنگی برای رانندگی منضبط
نویسنده : حمید رضا موحدی زاده - ساعت ٢:۳٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/٢٠
 

کارشناسان بر این باورند که نهادینه کردن روحیه انضباط و نظم پذیری در فرهنگ رانندگی نیاز به آموزش همگانی، ارتقای فناوری ساخت خودرو، تدوین مقررات و قوانین متناسب با پیشرفت فناوری حمل ونقل، تربیت مربیان فنی و ارتقای فرهنگ رانندگی منضبط از طریق رسانه های گروهی دارد.

یکی از دغدغه های اجتماعی، رعایت نکردن قوانین حکومتی و رعایت نشدن انضباط در سطح جامعه است، قوانین راهنمایی ورانندگی به عنوان ضامن امنیت آمد و شددر کشور از انضباط خاصی پیروی می کند که متاسفانه رعایت نکردن این قوانین موجب شده که تردد در جاده های برون شهری و معابر عمومی شهری به شدت آسیب پذیر شود و آمار فزاینده تخلفات حاکی از رعایت نشدن انضباط در رانندگی است.


 
 
متهم ردیف اول تصادفات جاده ای کیست؟
نویسنده : حمید رضا موحدی زاده - ساعت ٧:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/۱٧
 

آفتاب: ایران رتبه‌های اول حوادث ترافیکی جهان را به خود اختصاص داده است در واقع آمارها نشان می‌دهد سالانه بیش از 900 هزار تصادف جاده‌ای در کشور روی می‌دهد که حدود 25 هزار نفر در این حوادث کشته و بیش از 300 هزار نفر زخمی می‌شوند و مطابق آمارهای اعلام شده پلیس، طی سال‌های 1377 تا 1388 حدود 205 هزار نفر در حوادث رانندگی در کشور کشته و حدود دو میلیون نفر نیز مجروح شده‌اند که این میزان سال 1389 با رشد 18 درصدی روبه‌رو شد. از این میان 14 هزار نفر در جاده‌های برونشهری، حدود 2500 نفر در راه‌های روستایی و مابقی تا سقف 23 هزار نفر در درون شهرها جان خود را از دست داده‌اند و این میزان به مراتب در سال 1390 نیز رشد چشمگیری داشته است.

70 درصد تلفات ترافیکی در کشور در جاده‌ها اتفاق می‌افتد که 67 تا 70 درصد این تصادفات از بین سه عامل دخیل در سوانح، به عامل انسانی یعنی خود رانندگان مرتبط است.

به گزارش جام جم،لازم به ذکر است که جاده‌های ایران هنوز یکی از مرگبارترین جاده‌ها محسوب می‌شود و بسیاری از کارشناسان غیراستاندارد بودن راه‌ها و جاده‌های کشور را در بروز تصادفات قابل توجه می‌دانند. به اعتقاد کارشناسان با توجه به این که بیش از 70 درصد حوادث ترافیکی در جاده‌ها اتفاق می‌افتد و بیش از 70 درصد راه‌ها و جاده‌های کشور نیز نیاز به بازسازی دارند، بر این اساس سال گذشته به دلیل غیراستاندارد بودن این جاده ها، از هر صد نفر در حوادث ترافیکی، 15 نفر جان خود را از دست دادند.


 
 
نجات 11 نفر از گرفتار شدگان سیل در اطراف مشهد
نویسنده : حمید رضا موحدی زاده - ساعت ۱۱:۱٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۸/۱٥
 

آفتاب: حسن جعفری با بیان این مطلب افزود: در پی بارندگی یکشنبه شب در مجموع 12 مورد آب افتادگی در اماکن مسکونی وانبار در روستاهای حومه شمالی مشهد، خصوصا روستاهای فرخد، همت‌آباد و قرقی به سامانه (125) سازمان آتش‌نشانی مشهد گزارش شد که بلافاصله ستاد فرماندهی عملیات، تیم ویژه امداد ونجات ایستگاه‌های 28، 7،8،6،29 و چهارده را با امکانات کامل از جمله موتور پمپ‌های قوی به منظور رفع آب افتادگی عازم اماکن و محل‌های حادثه دیده کرد.

وی ادامه داد: نجات‌گران آتش‌نشانی پس از رسیدن به محل با استفاده از امکانات و تجهیزات ویژه اقدام به تخلیه آب از اماکن کردند.

جعفری تصریح کرد: 9 نفر از سرنشینان پنج خودرو گرفتار در سیلاب و همچنین محبوس شدن دو کارگر معدن به دلیل تخریب ورودی معدن در پی بارندگی منطقه آرامگاه فردوسی، با حضور به موقع و موثر گروه امداد و نجات آتش‌نشانی مشهد نجات یافتند.

به گزارش ایسنا،مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی وخدمات ایمنی شهرداری مشهد، نجات 11 شهروند گرفتار در حادثه سیلاب را علی‌رغم خارج بودن آن از حومه شهر، تنها بر حسب رسالت انسانی دانست واظهار کرد: اگر به طور همزمان در مناطق شهری و تحت حوزه عملیاتی آتش‌نشانی مشهد حادثه‌ای دیگر به وقوع می‌پیوست، قطعا نجات‌گران آتش‌نشانی موظف به پوشش‌دهی آن مناطق می‌بودند و این مهم توجه مسوولین استانی را می‌طلبد تا مناطق خارج از حومه شهری را همانند داخل شهر مجهز به نیروهای امدادی کنند.

خوشبختانه این حوادث هیچ‌گونه خسارات جانی در پی نداشته است.


 
 
قدردانی نایب رئیس جمعیت صلیب سرخ امریکا از اقدام جمعیت هلال احمر ایران
نویسنده : حمید رضا موحدی زاده - ساعت ۱۱:٠٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۸/۱٥
 

آفتاب: نایب رئیس جمعیت صلیب سرخ امریکا در پاسخ به ابراز همدردی و آمادگی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آسیب دیدگان توفان سندی در امریکا با ارسال نامه ای از جمعیت هلال احمر ایران قدردانی کرد.

به گزارش مهر، دیوید ملتزر در پاسخ به ابراز همدردی و آمادگی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آسیب دیدگان توفان سندی در امریکا با ارسال نامه ای از جمعیت هلال احمر ایران قدردانی کرد.

وی با ارسال نامه ای ضمن قدردانی از ابراز همدردی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با بازماندگان توفان سندی امریکا، از پیشنهاد اعزام تیم های امدادی و ارسال کمک‌ها در صورت افزایش نیازها قدردانی کرد و گفت: از طرف جمعیت صلیب سرخ آمریکا، مایلم از پیام تسلیت و همدردی شما که جهت وقوع توفان مخرب سندی در سواحل شرقی آمریکا ارسال شد، تشکر نمایم.

ما در صلیب سرخ آمریکا از تجارب و توانمندی قوی جمعیت هلال احمر ایران در پاسخگویی به سوانح آگاه هستیم. اعلام همبستگی از جمعیت‌های ملی نظیر هلال احمر ایران برای ما بسیار ارزشمند بود و از پیشنهاد اعزام تیم‌های امدادی و ارسال کمک‌ها در صورت افزایش نیازها قدردانی می نماییم.


 
 
در بهار و تابستان امسال؛ ۱۰ هزار و ۶۰۹ نفر در جاده ها جان باخته اند
نویسنده : حمید رضا موحدی زاده - ساعت ٩:۱٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/۱٤
 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، تعداد کشته شدگان تصادفات نیمه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵.۴ درصد کاهش یافته است.
بیشترین کاهش در تلفات حوادث رانندگی با ۱۵.۸ درصد مربوط به فروردین بوده است. همچنین ۶۱.۳ درصد کشته‌های تصادفات مربوط به جاده‌های برون شهری،۲۸.۳ درصد در راه‌های درون شهری ،۹.۹ درصد در جاده‌های خاکی و روستایی و محل تصادف پنج دهم درصد از این موارد نامعلوم بوده است.


 
 
سرنوشت تلخ سفر در جاده های قاتل
نویسنده : حمید رضا موحدی زاده - ساعت ٢:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/٥
 

۲۹ مهر ماه اتفاق تلخی روی داد که برگ دیگری را در جنایات جاده های ایران رقم زد. به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مرگ ۲۶ دانش آموز دختر دبیرستانی بروجنی در بازگشت از سفر کاروان راهیان نور از مناطق جنگی در محور ایذه به شهرکرد در پنج کیلومتری دهدز به طرف بروجن، حادثه ای ناگوار از هزاران حادثه ای است که در جاده های ایران رخ داده و خواهد داد. علت این حادثه سرعت غیرمجاز راننده و لغزندگی جاده اعلام شده است. مسئولین در سطوح مختلف اعم از مجلس، دولت، راهنمایی و رانندگی، بسیج به عنوان متولی این سفر و... طی اظهاراتی خواستار پیگیری عوامل این حادثه شده اند، اما به راستی چه دلیل قانع کننده ای برای این دست اتفاقات می توان ذکر کرد و دلیل این دست پدیده ها چیست؟ همزمان با این حادثه رانندگی، چهار سانحه دیگر رانندگی هم در جاده های کشور رخ داد که در مجموع در یک روز ۱۱۵ کشته و زخمی بر جای گذاشت.


 
 
به یاد مرگ دلخراش 26 تن از دخترانمان / مجیدسلیمی بروجنی
نویسنده : حمید رضا موحدی زاده - ساعت ٢:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/٥
 

ساعت ۲۰ و ۴۱ دقیقه جمعه ۲۸ مهر ماه ۹۱ جاده دهدز به بروجن همه چیز آرام به نظر می‌رسد. اما به یکباره غوغایی برپا می‌شود. اتوبوس اسکانیای سفید رنگ که به خاطر نقص فنی ترمزش از کنترل راننده خارج شده غلتان غلتان بر روی تلی از خاک آرام می‌گیرد. انگار که جهنمی برپا شده است. اتوبوس به آهن پاره‌ای بیش نمی‌ماند.
دختران نوجوان همچون گل‌های پرپر شده، برخی در میان آهن پاره‌ها گیر افتاده و برخی دیگر به اطراف پرت شده‌اند. بسیاری از آنها نفس نمی‌کشند. مگر چنین چیزی می‌تواند واقعیت داشته باشد. همه چیز به خواب می‌ماند. مگر می‌شود به عقل فهماند که این گل‌های پرپر شده تا همین چند دقیقه پیش در حال بگو و بخند و شوخی با دوستانشان در اتوبوس بودند. در تاریکی شب و در دل بیابان همسفران مسافران نگون بخت ارابه مرگ به سرعت از موضوع با خبر شده و به کمک دوستانشان می‌شتابند. اما انگار که خیلی زود دیر شده است. خبر در میانه‌های شب به خانواده‌های دانش‌آموزان حادثه دیده می‌رسد. پدری که در حال صحبت با تلفن همراه دخترش بوده و به یکباره مکالمه قطع می‌شود، نگران و مضطرب به دنبال سرنوشت دخترش است. خبر به سرعت برق و باد در شهر می‌پیچید. همه آن ۲۶ نفر از خود ما بودند. همه آنها خواهران ما بودند . شهر به یکباره عزادار و ماتم زده می‌شود. حتی پیران شهر نیز چنین حادثه دردناکی را به خاطر نمی‌آورند. سحرگاه شنبه سرزمین بختیاری در سوگ عزیزانش اشک می‌ریزد و پیکرهای بی‌جان دختران مهربان‌مان در دل خاک به امانت سپرده می‌شوند.


 
 
استرس پس از سانحه
نویسنده : حمید رضا موحدی زاده - ساعت ٢:۱٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/٥
 

شرایط زندگی انسان به گونه‌ای است که گاهی آسیب و صدمه اجتناب‌ناپذیر است. رویدادها و چالش‌های زیادی در طول زندگی بر سر راه انسان‌ها قرار می‌گیرد. بدست نیاوردن شغل دلخواه، طرد شدن از جانب افراد مورد علاقه، بیمار شدن وغیره انسان را با استرس و فشار روبه رو می‌کند. معمولا ما برای این گونه صدمه‌ها آمادگی داریم و راه‌هایی هم برای مقابله با اضطراب ناشی از آنها سراغ داریم. اما گاهی رویداد استرس زا به گونه‌ای غیر‌منتظره و وحشتناک روی می‌دهد. تصادف رانندگی شدید، سقوط، جنگ، زلزله و...مواردی از این قبیل رویداد‌هایی هستند که فرد برای آنها آمادگی ندارد. عوارض انواع خاصی از آسیب‌ها و ضایعات به قدری تکان‌دهنده و با دوام است که نام و طبقه تشخیصی خاصی در روانشناسی به آنها اختصاص داده شده است و به آن « اختلال استرس پس از سانحه» می‌گویند. سه نشانه مهم در فرد مبتلا شده به اختلال پس از سانحه بدین قرارند‌:

1- شخص آسیب را در رویاها، تداعی خاطره مربوط به آن اتفاق و در خیال خود بارها مجسم می‌کند.

2- شخص نسبت به این حالت بی حسی پیدا می‌کند و از هر چیز که او را یاد آسیب وارده می‌اندازد اجتناب می‌کند.

3- شخص نشانه‌های اضطراب و انگیختگی را تجربه می‌کند که قبل از حادثه وجود نداشته‌اند، مانند مشکلات تمرکز، از جا پریدن، مشکل خواب، انفجار خشم و از این قبیل.


 
 
تصادفات پرشمار در ایران،درگفتگو با مصطفی اقلیما شهروند مسئول،دولت مسئول می خواهد
نویسنده : حمید رضا موحدی زاده - ساعت ٢:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/۱
 

عصر ایران؛ هومان دوراندیش - کشته شدن 26 دانش آموز بروجنی در اثر تصادف اتوبوس کاروان راهیان نور، در جاده ایذه - شهرکرد، بار دیگر بحث تلفات رانندگی را در بحث روز کرده است. متن زیر گفتگو ی عصرایران است با مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی در ایران، درباره این معضل اجتماعی.

مصطفی اقلیما مشکلات ساختاری را علت اصلی پرشمار بودن تصادفات رانندگی در ایران می داند. او با رویکرد انتقادی به رفتار مردم ایران در این زمینه موافق نیست و کمبود امکانات در مسیرهای کشور و اوضاع بد اقتصادی استرس زا برای رانندگان و نیز مشکل اساسی ناپای بندی قانونگذار به قوانین وضع شده را، علل اصلی رانندگی پرتلفات مردم ایران می داند.

اقلیما در گفتگو با عصر ایران، بد رانندگی کردن مردم ایران را معلول و کوتاهی های دولت   و سایر نهادهای مرتبط می داند. 

***

اگر بخواهیم علل تصادفات رانندگی چشمگیر در ایران را، از چشم انداز آسیب شناسی اجتماعی بررسی کنیم، جنابعالی مهمترین علل این را چه می دانید؟